Als we het zelf beter kunnen, zullen we dat ook zeker doen
Veiligheid en technische aspecten staan altijd voorop. Maar dat betekent niet dat we ook niet naar esthetische aspecten kijken, zeker niet als dat betekent dat we een nóg beter product kunnen maken, dat nóg rendabeler is. Het resultaat is in dit geval een op maat gemaakte oplossing, gebaseerd op een bestaand model, dat we vanaf nu voor al onze klanten kunnen produceren en dat we zelfs kunnen verbeteren.
Twee jaar geleden kwam een van onze klanten naar ons toe op zoek naar veiligheidsoplossingen voor zijn medewerkers. Het bedrijf had een verkeerslicht nodig voor een innovatieve loopplank die ze op hun offshore-platformen gebruiken. Dit is een loopplank die speciaal is ontworpen om de zeegang te beperken en wordt gebruikt om het platform vanaf schepen te betreden. De klant was op zoek naar een waarschuwingslamp die aangeeft of het veilig is om de loopplank te gebruiken of niet. Daarom wilden ze een led-verkeerslicht dat vanaf beide zijden van de loopplank zichtbaar zou zijn.
We hadden het verkeerslicht zelf ontwikkeld en rode en groene ledlampen gebruikt om aan te geven of het veilig is om de loopplank te gebruiken. De explosieveilige techniek was door ons ontwikkeld, maar voor de montage op het platform hadden gebruikgemaakt van een vierkante, kant-en-klare behuizing. Helaas was het niet precies wat de klant in gedachten had; een deel daarvan had ook te maken met de kosten. Dus terug naar de tekentafel om te kijken hoe we het verkeerslicht konden verbeteren en de kosten verlagen. Driemaal is scheepsrecht...
Afgerond, roestvrij staal
Het bleek dat de beste manier om het prototype te verbeteren, was om alles gewoon zelf te doen. Omdat we over het gereedschap en de technologie beschikken, was het gemakkelijk om het te produceren en aan te passen, zodat het er nog beter uitziet. Het resultaat is een behuizing met mooie afgeronde hoeken, gemaakt van roestvrij staal. Deze is niet alleen beter om mee te werken, het is ook goedkoper om te maken. Voor het licht zelf hebben we twee rode ledlampen en twee groene ledlampen aan beide uiteinden gebruikt, zodat ze aan beide kanten van de loopplank zichtbaar zijn. Daarnaast hebben we een nieuwe printplaat geïnstalleerd, zodat de ledlampen ook kunnen knipperen wanneer dat nodig is. Het verkeerslicht is gecertificeerd om te worden gebruikt in zone 2 en er wordt gewerkt aan de certificering voor gebruik in zone 1.
Eerlijk gezegd zijn we erg trots op het resultaat en we hebben het idee dat dit verkeerslicht op veel meer locaties kan worden gebruikt. Daarom gaan wij het verkeerslicht ook onder onze eigen merknaam Artidor op de markt brengen. We werken ook nog aan opties om het verkeerslicht verder te verbeteren. Kijk voor meer informatie en technische aspecten op onze productpagina.
Zoals we al zeiden, als we een betere oplossing vinden dan wat er al bestaat, dan zullen we die zeker verder ontwikkelen. Het is een uitdaging die we graag aangaan.